Sauna dla alergika

Od kilku lat wyjeżdżamy z naszym alergikiem w góry na narty, głównie w Alpy Austriackie. Wybieramy ośrodek, w którym po całodniowym szusowaniu istnieje możliwość relaksu na basenie czy w saunie. Do tej pory mój alergik unikał pobytu w saunie, ogólny stan skóry nie zachęcał go do publicznego pokazywania się bez ubrania.

Co ogólnie daje nam pobyt w saunie?

  • odpręża organizm
  • odtruwa go oczyszczając z toksyn
  • przyspiesza krążenie krwi, poprawia ukrwienie
  • pomaga walczyć z nadmiarem kilogramów i cellulitu

Z sauny nie powinny korzystać:

  • osoby przeziębione, walczące z jakąś infekcją lub wirusem
  • osoby osłabione
  • osoby zmęczone np. po intensywnym pływaniu na basenie
  • chorzy na nadciśnieniem lub otyli (sauna obciąża serce i powoduje dużą utratę wody z organizmu, dlatego osoby te powinny skonsultować się najpierw z lekarzem)
Fot. Katarzyna Jankowska

Fot. Katarzyna Jankowska

Dlaczego alergicy- astmatycy powinni korzystać z sauny?

  • kąpiele w saunie udrażniają górne drogi oddechowe (wykorzystują to liczne sanatoria)
  • podgrzane powietrze rozszerza oskrzela i ułatwia oddychanie
  • poprawia się ukrwienie w drogach oddechowych, dzięki czemu tlen jest szybciej dostarczany do tkanek
  • suche powietrze pobudza błony śluzowe, które aby chronić się przed wysuszeniem, pozbywają się zalegającego śluzu z dróg oddechowych

Pamiętaj!

Korzystanie z sauny jest jak najbardziej wskazane u osób cierpiących na astmę, ale nie w okresie zaostrzeń choroby.

Najlepiej korzystać z sauny w okresach remisji, nie wymagającej stosowania leków.

Fot. Katarzyna Jankowska

Fot. Katarzyna Jankowska

Dlaczego alergicy-atopicy powinni korzystać z sauny?

  • wydalane toksyny odblokowują zatkane gruczoły łojowe, zmniejsza się więc ilość nieestetycznych krostek i stanów zapalnych

Oficjalnie sauna jest wskazana przy takim rodzaju alergii skórnej jak świerzbiączka, neurodermit, pokrzywka neurogenna i przy niektórych suchych egzemach.*

Niestety!

Ze względów higienicznych w wielu saunach można spotkać się z zakazem korzystania z nich dla osób cierpiących na alergie i choroby skóry.

Fot. Katarzyna Jankowska

Fot. Katarzyna Jankowska

Saunowy sovoir vivre, czyli co trzeba wiedzieć zanim skorzystasz z sauny.

  1. Do sauny nie wolno wchodzić w strojach kąpielowych czy bieliźnie (sztuczne tkaniny utrudniają parowanie skóry, powodując poparzenia, a strój kąpielowy używany na basenie po kąpieli jest nasiąknięty chlorem i w saunie zaczyna parować, co może podrażnić skórę i zanieczyścić powietrze także nieprzyjemnym zapachem)
  2. Nie wchodzi się do kabiny w klapkach (sauny wykonane są z odpowiednich materiałów, dzięki czemu chodzenie na boso nie parzy), klapki zostawiamy przed wejściem do sauny
  3. Do sauny wchodzi się nago, intymne miejsca ciała najlepiej okryć bawełnianym ręcznikiem
  4. Ręcznik można rozłożyć także pod stopy
  5. Nie wchodzi się do sauny bezpośrednio po basenie, gdzie woda jest chlorowana i chłodna (różnice temperatury wody w basenie, a powietrza w saunie są duże, grozi szokiem termicznym)
  6. Nie wchodzi się do sauny mokrym, należy osuszyć ciało ręcznikiem i najlepiej ogrzać jeszcze stopy
  7. Przed wejściem do sauny należy zmyć makijaż, nie stosować antyperspirantów ani balsamów do ciała
  8. Należy zrezygnować z biżuterii, aby zapobiec oparzeniom
  9. Osoby noszące soczewki kontaktowe powinny je zdjąć ze względu na wysoką temperaturę w saunie
  10. Do sauny wchodzimy nie wcześniej niż około 2 godziny po spożyciu posiłku
  11. Do sauny wchodzimy z pustym pęcherzem
  12. Rozmowy w pomieszczeniu są niewskazane (sauna jest miejscem harmonii i relaksu w przyjemnej atmosferze)
  13. Nie obserwujemy osób siedzących w saunie, gdyż czują się one niekomfortowo i nie mogą spokojnie się relaksować
  14. Po skończonej kąpieli w saunie bierzemy prysznic polewając się najpierw zimną, następnie ciepłą wodą (dzięki temu procesowi ciało człowieka staje się bardziej odporne, zawężają się pory skóry i naczynia krwionośne)
  15. Alergicy-atopicy bezpośrednio po skończeniu saunowania myją ciało i twarz, żeby pot i bakterie ponownie nie zablokowały porów, nawilżają skórę sprawdzonymi kosmetykami

Fot. Katarzyna Jankowska

Fot. Katarzyna Jankowska

Fot. Katarzyna Jankowska

Fot. Katarzyna Jankowska

Jak długo powinno trwać saunowanie?

  • Jedna wizyta w saunie składa się z 2 faz ogrzewania i schładzania
  • Najczęściej wykonuje się je w 3 cyklach, gdzie ogrzewa się ciało przez 8 do 12 minut i następnie schładza przez 8 do 10 minut
  • Po skończeniu cykli należy przez pół godziny odpocząć i uzupełnić płyny
  • Początkujący po pierwszych 5 minutach powinni zrobić przerwę trwającą około 5 – 7 minut
Fot. Katarzyna Jankowska

Fot. Katarzyna Jankowska

Co zabrać ze sobą wybierając się do sauny?

  • 2 ręczniki
  • żel pod prysznic
  • wodę mineralną
  • szlafrok
  • balsam nawilżający

Najbardziej popularne są sauny fińskie, wiele informacji na ich temat znajdziecie w sieci. Mnie zainteresowała sauna IR, która jest wskazana dla alergika i osób z problemem pękających naczynek.

Co to jest sauna IR – na podczerwień

Podobnie jak przy saunie fińskiej jest formą naprzemiennych kąpieli ciepło-zimnych, gdzie tradycyjne piece zastąpiono promiennikami, które emitują rozgrzewające ciało promienie podczerwone (IR).

W kontakcie z ciałem podczerwień przekształca się w ciepło, poprzez co rozgrzewa podskórną tkankę tłuszczową, mięśnie oraz narządy wewnętrzne, przez co jest bardziej efektywna. Dzieje się tak dlatego, że promienie podczerwone przenikają ludzką skórę na głębokość nawet 4 cm, stąd proces ogrzewania wewnętrznego, wskutek czego w głąb organizmu przenika aż 80% energii.

Sauna na podczerwień jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które nie mogą korzystać z tradycyjnej sauny fińskiej szczególnie polecana osobom z pękającymi naczynkami, tzw. „pajączkami” na skórze.

W saunie na podczerwień panuje niższa temperatura.

Fot. Katarzyna Jankowska

Fot. Katarzyna Jankowska

Zalety korzystania z sauny INRARED (IR)

  • oczyszczenie organizmu z wszelkich szkodliwych substancji
  • podczerwień przyspiesza krążenie krwi w organizmie, co wpływa na jego lepsze dotlenienie
  • przynosi ogólną ulgę w dokuczliwych bólach
  • wpływa korzystnie na skórę, nabiera ona rumieńców, odpowiedniej gładkości i jędrności
  • przyspiesza się również gojenie ran, oparzeń
  • zmniejszenie trądziku
  • relaks i odprężenie
  • wpływa kojąco w stanach depresyjnych

Korzystanie z tego rodzaju łaźni jest szczególnie polecane osobom walczącym z pękającymi naczynkami na skórze, zwanymi „pajączkami”.

Fot. Katarzyna Jankowska

Fot. Katarzyna Jankowska

Zasady korzystania z sauny IR

  1. (są podobne jak z tradycyjnej sauny fińskiej)
  2. zalecane jest wypicie dużej ilości wody mineralnej, bądź rozcieńczonego soku
  3. przedział czasowy pobytu w kabinie to 15-45 minut
  4. optymalna długość seansu to około pół godziny
  5. po opuszczeniu kabiny, lecz nie od razu, gdyż najpierw ciało musi powrócić do swojej naturalnej temperatury, należy wejść pod prysznic, gdzie woda nie może być ani za zimna, ani za gorąca
  6. odpoczynek
  7. odpowiednie nawodnienie organizmu 
  8. lekki posiłek dodający sił
  9. po seansie w saunie zalecany jest profesjonalny masaż, ponieważ ciało jest wtedy przygotowane na ucisk bolących mięśni

Sauna na podczerwień polecana jest także osobom cierpiącym na cukrzycę, zapalenie stawów, żylaki czy częste zmiany ciśnienia.

Po całodziennym szusowaniu na nartach pobyt w saunie jest bardzo odprężający. Cieszę się, że mój alergik może się relaksować w ten sposób i wzmacniać odporność swojego organizmu.

A jakie są wasze doświadczenia z korzystania z sauny? 

Pozdrawiamy z Austrii

Fot. Katarzyna Jankowska

Fot. Katarzyna Jankowska

Źródło:

www.sauny-carpenter.pl

www.mojealergie.pl/kiedy-sauna-jest-pomocna-w-alergii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *